מערכת תמונות יהודיות  ד שבט, תשפג26/01/2023


פעם ראשונה שזה קורה בארץ- לראשונה בישראל תרופת מרשם ממקור צמחי הוכנסה להנחיות הקליניות לטיפול בדמנציה

ההסתדרות הרפואית פרסמה הנחיות קליניות חדשות לשנת 2023 לטיפול בדמנציה ומניעתה אשר נכתבו על ידי רופאים ממקצועות הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה, הגריאטריה, ורפואת המשפחה בשיתוף עמותת עמדא הפועלת למען חולי אלצהיימר ודמנציה בישראל.
על פי הערכת העמותה, כ - 150,000 ישראלים מתמודדים כיום עם דמנציה המהווה קבוצת מחלות, כאשר הנפוצה בהן היא אלצהיימר. מדובר במחלה המתרחשת בדרך כלל בקרב בני 65 ומעלה. על פי נתוני אירגון הבריאות העולמי כיום חיים בעולם יותר מ-55 מיליון אנשים המתמודדים עם דמנציה ובכל שנה ישנם כ - 10 מיליון מקרים חדשים.

ההנחיות הקליניות
החדשות כוללות בין היתר תרופות מרשם ותיקות וכאלו שנוספו בשנים האחרונות. לצד כל אלו נכללה לראשונה בישראל, בהנחיות הקליניות גם תרופת מרשם ממקור צמחי. התרופה שמכילה מיצוי פטנט ייחודי המופק מהצמח גינקו בילובה, קיבלה מעמד זהה לשל תרופות סינתטיות ותיקות.

התווית התרופה הינה טיפול סימפטומטי בירידה בתפקוד המנטלי כתוצאה מתסמונת מוחית אורגנית ובמסגרת הטיפול במחלת הדמנציה (קיהיון), המתאפיינת בתסמינים כדוגמת פגיעה בזיכרון, הפרעות ריכוז דיכאון, סחרחורות, טינטון וכאב ראש. אוכלוסיית היעד העיקרית לטיפול כוללת חולים הלוקים בדמנציה מסוג אלצהיימר, דמנציה וסקולרית וצורות מעורבות של שתיהן.

במסמך ההנחיות הקליניות החדשות נכתב כי לתרופה הנקראת צרבונין, יש השפעה מיטיבה על מערכת המוליכים העצביים. עוד נכתב כי התרופה הדגימה יעילות מתונה בהקלה על תסמינים התנהגותיים וקוגניטיביים במבוגרים עם ירידה קוגניטיבית וכי היא בטוחה יחסית לשימוש. צרבונין מיוצרת בגרמניה על ידי חברת ד"ר וילמר שוואבה, ומשווקת בישראל על ידי חברת ד"ר סמואלוב.